IoT op ontdekkingsreis: de echte waarde in Field Service

Er is een groeiende vraag naar de integratie van aangesloten apparaten voor buitendienst activiteiten. In een recent onderzoek van IFS zei 30 procent van de productgeoriënteerde bedrijven dat ze IoT al ten dele voor buitendienst activiteiten gebruiken. Enkele bedrijven gebruiken IoT-gegevens om automatisch werkorders of service verzoeken te genereren.

Maar er is nog veel meer dat IoT te bieden heeft voor buitendienst activiteiten. Met IoT-apparatuur kunnen bedrijven voorspellend onderhoud toepassen of onderhoud dat is gebaseerd op de conditie van de asset. Zo kunnen bedrijven het gebruik van de apparatuur meten en op basis van dit gebruik een beter inzicht krijgen in hoe klanten het product gebruiken. Deze gegevens kunnen worden ingezet om een gerichtere verkoopbenadering in de toekomst te realiseren.

Het aansluiten van IoT-sensoren is niet genoeg - begin de ontdekkingsreis

Bedrijven hebben tools nodig die achter de schermen werken om verkregen data om te zetten in bruikbare inzichten. Het proces van het verzamelen van data via sensoren in het veld en het omzetten in bruikbare informatie wordt afgehandeld door de zogeheten IoT Discovery Tool. Deze tool gebruikt de gegevens van de apparaten, die realtime zijn vastgelegd, en zet deze data om in gebeurtenissen die werkorders, bestelaanvragen of andere transacties genereren.

In veel gevallen leveren en verkopen de makers van de apparatuur zelf de IoT Discovery Tool die wordt gebruikt om het apparaat na de verkoop te onderhouden. Het idee van één compleet systeem van dezelfde leverancier kan aantrekkelijk zijn voor een bedrijf dat van plan is om zijn eigen apparatuur te onderhouden. Dit is mogelijk met behulp van Asset Management en Maintenance software. Maar dit brengt ook risico’s met zich mee. Het is simpelweg niet haalbaar voor een serviceorganisatie om onderhoud te plegen op zowel apparatuur die zij zelf produceren als de apparatuur die door anderen is gemaakt.

Bovendien heeft het zoeken naar een enkele leverancier, voor de volledige techniek van IoT-sensoren en discovery tools tot software voor het beheer van de assets, zowel functioneel als financieel geen toegevoegde waarde en kan belangrijke zakelijke voordelen blokkeren.

Raak niet opgesloten

Het gebruik van eigen IoT-detectiesystemen zijn prominenter aanwezig in bepaalde industrieën, zoals bij medische apparatuur, denk bijvoorbeeld aan echografie, MRI, bloedanalyse en radiologie-apparatuur, in de luchtvaart voor bijvoorbeeld motorsystemen en vliegtuigelektronica, in energieopwekking en hernieuwbare energie voor bijvoorbeeld kapitaalgoederen en apparatuur en in vele industriële machines en automatiseringstoepassingen.

Veel van deze industrieën hebben de eerste stappen gezet in de onderlinge communicatie van machines en IoT. Maar naarmate IoT meer centraal komt te staan ​​in de aftermarket en buitendienst activiteiten, zullen dienstverlenende bedrijven een eigen gesloten systeem moeten vermijden. Op deze manier kan verschillende apparatuur en software voor field service management informatie met elkaar blijven uitwisselen.

Een open benadering

IoT-platforms zoals de Microsoft Azure IoT Suite zijn zeer compleet en robuust en bieden ontwikkelaars een scala aan opties voor het uitbouwen van hun IoT-applicaties. De suite is gevestigd in de cloud en kan eenvoudig communiceren met andere software door middel van API's en andere oplossingen van derden. Deze tools, in combinatie met IoT field service managementsoftware, zetten operationele gegevens om in waarnemingen en acties, zodat organisaties de efficiëntie van buitendienst activiteiten kunnen verhogen en kunnen uitbreiden naar nieuwe bedrijfsmodellen.

IFS Field Service Management ™ -software faciliteert IoT op een open manier die onderlinge communicatie maximaliseert met het brede spectrum aan assets dat in het veld moet worden onderhouden.

Ontgrendelen van nieuwe voordelen

Om de vruchten te plukken van een IoT-implementatie moeten organisaties snel data kunnen verzamelen, analyseren en acties triggeren. De voordelen worden benut door het gebruik van een open platform dat is ontworpen met connectiviteit als belangrijkste aspect.

Plenaire lezing SMART service & maintenance congres

IFS Field Service Management zal een plenaire lezing verzorgen op het SMART service & maintenance congres, dat plaats zal vinden op 11 oktober 2018 in DeFabrique, Utrecht. Het congres helpt organisaties hun service- en onderhoudsstrategie te transformeren. Hierbij wordt gekeken naar het optimale samenspel tussen de factor mens, de noodzakelijke processen en de beschikbare technologie. Naast een inhoudelijk sterk congresprogramma biedt het congres een uitgelezen mogelijkheid om te netwerken en te ‘spiegelen’ met vakgenoten.